Uudis

Tühermaast sünnib moodne ärikvartal
03.11.05

Autor: Teet Roosaar

Pärnu kontserdimaja ja Port Artur 2 vahele kerkib paari aastaga viie- ja kaheksakorruselistest majadest kvartal, mille osadeks on äri- ja eluhooned, parkimismaja, laienenud Port Artur 2 ja Pärnu uus muuseum.Pärnu kontserdimaja ja Port Artur 2 vahele kerkib paari aastaga viie- ja kaheksakorruselistest majadest kvartal, mille osadeks on äri- ja eluhooned, parkimismaja, laienenud Port Artur 2 ja Pärnu uus muuseum.

Hiljuti lõppesid kaks arhitektuurivõistlust, mis annavad Port Arturite juures asuvale tühermaale uue näo. Investorid kavatsevad piirkonnas, kus praegu juba kerkib kaheksakorruseline äri- ja eluhoone, järgmise aasta sügisest ehitama hakata uusi sadu miljoneid kroone maksvaid hooneid.

Luhse ja Tuhal kavandasid city

Kontserdimaja kõrvale kerkivatest majadest saab ettekujutuse Tallinna mnt 64c asuvas A&A Kinnisvara Pärnu kontoris, kus on välja pandud Ra Luhse ja Tanel Tuhali Aida 8 ärihoone, Lai 5 elamu ning Lai 7, 9 ja Aida 12 parkimismaja arhitektuurivõistluse võidutöö.

Aida 8 kavandavad Arco Investeeringute AS ja AA Kinnisvara ligi 6000 ruutmeetri suuruse üldpinnaga ja 63-65 miljonit krooni maksvat ärihoonet, Lai 5 on planeeritud samade investorite 42 korteriga 55 miljonit krooni maksev elamu.

Kaheksakorruseline, viimasel korrusel läbi kahe korruse ulatuvate korteritega elamu kerkib Laia tänava poole. Viiekorruseline ärihoone, mille põhirentnikuks on Hansapank, ehitatakse Aida tänava poole. Mõlemat maja on kavas ehitama hakata juba järgmisel aastal.

Lai 7 on Pärnu linnavalitsus ette näinud parkimismaja ja arhitektuurivõistluse korraldajad küsisid, kuidas see tulevikus välja võiks näha. Luhse ja Tuhal pakkusid kuuekorruselise hoone, mille esimesel korrusel oleks 1850 ruutmeetri suurune kaubanduspind ja viimasel korrusel ligi 2000 ruutmeetri suurune spordi- ja vaba aja keskus. Viimase üks osa oleks 10x25 meetri suurune bassein.

Parkimismajja sissesõit on kavandatud Port Artur 2 vastu jäävalt Aida 12 kinnistult, mis praegu on riigimaa. Arhitektid on parkimismaja sissepääsu peale planeerinud ärihoone, Lai 9 riigi kinnistule on aga välja pakutud 24 korteriga kaheksakorruseline elamu.

Pärnu linnaarhitekti Ülar Saare sõnul oleks linn huvitatud parkimismaja suurendamisest ja selle teise korruse tasapinnalt Port Artur 2ga ühendamisest, kuid riik ei pruugi sellega nõustuda.

Viie uue hoone ja Port Artur 2 vahel asub Ringi tänav. Port Arturite vaheline parkla jääb oma esialgsel kujul alles.

Yasmina ja muuseumi vahe ehitatakse täis

Tulevasest parkimismajast üle tee jääva Aida 11 arhitektuurivõistluse võitis arhitektuuribüroo Künnapu ja Padrik. Võistluse tulemused on välja pandud Tartu ülikooli Pärnu kolledži galeriis.

Praegu asub selles majas Yasmina kaubakeskus, millele on kavas Aida tänava poole juurde ehitada tagurpidi L-kujuline maja. Vana ja uue hoone esimesele kolmele korrusele on planeeritud äripinnad, mille üks peamisi rentnikke on 1000 ruutmeetrini laienev T-Market.

Uue hoone neljandast kaheksanda korruseni asuvad korterid, mis seitsmendal ja kaheksandal korrusel asuvad etteulatuvatena vana osa peal. Teise-kolmanda korruse ja elumaja tasandilt on kavas üle Aida tänava viia parkimismajja galeriid, mille sees asuksid väikesed kohvikud.

OÜ Aida Partnerid tegevjuhi Rein Kõgeli sõnade järgi loodavad nad järgmise aasta lõpus või 2007. aasta alguses maja ehitama hakata.

Muuseumi aida poole jääv järgmine kinnistu kannab aadressi Aida 9 ja kuulub OÜ Hawaii Expressile. Firma juhatuse liige Taivo Luik ütles, et nad on ostnud maa selleks, et sinna poe rajada. “Meil poleks järgmisel aastal ehitama hakkamise vastu midagi, aga koos teistega,” sõnas ta.

Detailplaneering lubab Hawaii Expressi maja ehitada jõe pool 27 ja kesklinna pool 12 meetri kõrguse. Luige väitel pole nad veel mõelnud, kas maja tuleb läbinisti ärihoone või võiksid seal ka korterid olla.

Hawaii Expressi maja ja praegu ehitatava OÜ Uue Veski Vara kaheksakorruselise äri- ja elumaja vahel asub OÜ PP Electronicsi kinnistu. Firma omanik Hannes Saar ei soovinud oma tulevikuplaane avalikustada.

Aida 5 äri- ja elumaja on kavas valmis saada järgmise aasta juuliks-augustiks. Maja esimesele kolmele korrusele tulevad peamiselt büroopinnad, 4.-8. korrusele 50-60 korterit. “Kahe- kuni neljatoalised, 50-110 ruutmeetrit,” iseloomustas Kõgel, kes on ka Uue Veski Vara esindaja. Maja ehitamine maksab ligi sada miljonit krooni.

40 miljoni eest uus muuseum

Teisel pool Uue Veski Vara äri- ja elumaja asub muuseumi ait, kuhu Pärnu muuseum kavatseb kolida. Muuseumi direktori Aldur Vungi jutu järgi tahavad nad kevadeks projekti valmis saada, et siis Euroopa Liidult ehitamisraha taotleda. Projekteerimiseks muuseum juba euroraha sai, kultuuriministeerium on lubanud maksta omafinantseeringu.

“Kui hästi läheb, alustame järgmisel aastal ehitusega,” lausus Vunk. Ehitamise ajaks hindas ta vähemalt aasta. “Ega me saa teha sellist käkki nagu kontserdimaja,” sõnas ta.

Tulevase muuseumi üldpinnaks on ligi 2500 ruutmeetrit. Maja tuleb kolmekorruseline ja maksab koos sisustusega vähemalt 40 miljonit krooni.

Kümne aasta perspektiivis näeb linn sealkandis ka moodsa kunsti muuseumi, milleks on teisel pool Laia tänavat maad jäetud. “Kui Tallinnas on KUMU ja Tartus Eesti Rahva Muuseum, siis Pärnus on kõik eeldused, et siia moodsa kunsti muuseum ehitada,” ütles linnaarhitekt Saar.

Saare arvates võiks moodsa kunsti muuseum olla kontserdimaja mahus ja kanda uue kunsti muuseumi traditsioone. “Linnagalerii on oma praegusel kujul ebaõnnestunud, need ruumid võiks kontserdimajale anda,” lausus Saar.

Port Artur 2 peab laienemisplaane

Port Arturite omanikud Kaido Kruusoja ja Viljo Vetik uurivad rentnike laienemissoove ja tegutsevad selles suunas, et järgmisel aastal ehitama hakata. Kui palju maja suuremaks ehitatakse, on veel lahtine.

“Esialgne projekt nägi ette kolm korrust madalat ja kaheksa korrust kõrget osa,” rääkis Kruusoja. “See oleks olnud samasuguse kujuga nagu Viru hotell Tallinnas. Esialgu piirdusime kahe korrusega, nüüd tundub, et kõrvale on kerkimas kaheksakorruselised elamud.”

Algne projekt nägi ette ka madalama osa peal parkimist. Kas maja laienemise käigus ehitatakse seegi välja, ei osanud Kruusoja veel öelda.

Kesklinna tulevik sõltub paljuski sellest, kas uus sild kavatsetakse ehitada Port Artur 2 kõrvalt viivale Aia tänava pikendusele või Liiva-Niidu joonele. Saare arvamuse kohaselt poleks Liiva-Niidu sillal mõtet, sest seda silda mööda tuldaks ikkagi kesklinna. “Kui me Aia tänava pikendusele silda ehitama ei hakka, siis aastal 2010 liiklus Kesklinna sillal seisab,” hoiatas linnaarhitekt.

Enne valimisi toimunud vaidlused uue silla asukoha üle on jätnud lahtiseks ka 34 000 ruutmeetri suuruse REVi territooriumi tuleviku. “Me ei tea, kas osa kinnistust läheb sillakoridori alla, millises suunas hooneid paigutada ja palju muud,” ütles kinnistu hoonestusõiguse omaniku Rumer Arendus OÜ juhatuse liige Maire Nigul.

Praegune detailplaneering lubab REVi maal ehitada kuni neljakorruselisi ärihooneid. Et teisel pool Laia tänavat kerkivad kaheksakorruselised elamud ja sild tooks palju muutusi, kaalub Rumer Arendus detailplaneeringu muutmist. Samuti valmistatakse ette arhitektuurikonkursi väljakuulutamist.